자동차관련(Automotive)

HEV Level and Type

깡또아빠 2021. 1. 22. 19:45

자동차 산업이 2021년에는 Hot 한 것 같습니다. 정확히는 전기차, 친환경차 등에 실제 차량 또는 주식과 같은 재테크 등의 방법으로 많은 관심을 가지기 시작한 것 같습니다.

이러나 저러나 사람들의 관심을 가지고 입에서 논의되는 모습이 이제는 자연스럽습니다.

그리고 코로나 19로 인한 일상도 이제 일상(normal)이 된 것 같습니다. 

 

Hybrid 자동차의 정의는 2개 이상의 동력 장치로 이동하는 자동차를 의미합니다.

 

전기 모터, 발전기, 배터리 등의 전기부품이 차량에서 활용되는 범위에 따라서 Micro, Soft(Mild), Hard(Full, Strong)으로 구분할 수 있습니다. 그리고 Hard(Full, Strong)의 경우 PHEV (Plug-in HEV)의 차이는 플로그를 통해 전기 자동차를 충전하는 점 그리고 더 큰 전기 구성요소 (electric motor, alternator, battery pack 등)를 사용한다는 점에 차이가 있습니다.

 

아래 글 내용은 다음의 사이트를 참고하였습니다.

autocaat.org/Technologies/Hybrid_and_Battery_Electric_Vehicles/HEV_Levels/

 

HEV Levels

HEV Levels The term hybrid refers to a type of vehicle. There are different levels of “hybridization” among hybrids on the market including micro, mild, full, and plug-in. Note that most mild and all full and plug-in hybrids have the function of regene

autocaat.org

요즘은 테슬라 뿐만 아니라 다른 전기자동차를 일상 생활에서 볼 수 있습니다.

개인적인 체감은 곧 머지 않아서 전기자동차, 수소연료자동차와 같은 친환경 자동차로 대체 될 것 같습니다. 그렇게 가는게 맞기도 하고요. 미세먼지다, 탄소규제 등의 우리가 살아가는 곳이 보존되고 지켜져야 하는 건 분명한 사실이기 때문입니다.

 

Comparison of Hybrid Levels

 

Micro

A micro HEV is a vehicle with an integrated alternator/starter that uses start/stop technology. Start/stop technology is where the vehicle shuts down the engine at a complete stop and then restarts when the driver releases the brake pedal. During cruising, the vehicle is propelled only by the internal combustion engine. Typical fuel efficiency increase is around 10% compared to a non-hybrid. Examples of micro hybrids on the road today are the BMW 1 and 3 series, Fiat 500, SMART car, Peugeot Citroen C3, Ford Focus and Transit, and Mercedes-Benz A-class. 

Mild

A mild HEV is very similar to a micro HEV with the exception that the integrated alternator/starter is upgraded with stronger electric components that assist in vehicle propulsion. Compared to a micro HEV, the electric motor, alternator, and battery pack are larger and play a greater role in the operation of the vehicle. Typical fuel efficiency increase is around 20-25% compared to a non-hybrid. Examples of mild HEVs on the market include the BMW 7 Series ActiveHybrid, Buick LaCrosse with eAssist, Chevrolet Malibu w/ eAssist, Honda Civic and Insight Hybrid, and the Mercedes-Benz S400 BlueHybrid.  

Full (Strong)

A full HEV is similar to a mild HEV because it utilizes the same electric components such as an electric motor, alternator, and battery pack, but they’re much larger in size. The differences between a mild and full HEV are a full HEV typically uses a smaller engine, has the ability to propel the vehicle solely off the electric motor, and utilizes a more sophisticated control system to optimize efficiency. Typical fuel efficiency increase is around 40-45% compared to a non-hybrid. Examples of full hybrids on the road today are the Chevrolet Tahoe Hybrid, Toyota Prius and Camry Hybrid, Ford C-Max, Honda CR-Z, and Kia Optima Hybrid.

Plug-in (PHEV)

A PHEV is essentially the same configuration as a full HEV, but utilizes a more downsized engine and even larger electrical components such as the electric motor, alternator, and battery pack capable of charging off the electrical grid through a plug. PHEVs may run solely on electric power for the charge of the battery, which can be as high as 60 miles until the engine must start. While the engine operates, fuel efficiency is similar to a full HEV. PHEVs are ideal in urban commuting where trips are short, but are also equipped for long trips. Examples of PHEVs on the road today are the Chevy Volt, Ford C-Max Energi and Fusion Energi, Fisker Karma, Porsche Panamera S E-Hybrid, and Toyota Prius Plug-in.

 

 

위 참고한 사이트에서는 동력전달방식의 구분을 통해 3가지 타입으로 구분하는 내용을 쉽게 설명하고 있습니다.

 

아래 설명은 "인터비전의 전기자동차 2판" 내용을 참고하였습니다.

 

1. 직렬형 하이브리드 자동차

- 엔진이 발전기를 돌리고, 발생한 전기에 의해 모터가 구동축(바퀴)를 움직이는 방식

- 최대 핵심은 전기의 힘으로만 기계적인 추진력을 얻어야 하기 때문에 대용량 배터리가 필요함

- 하이브리드 트럭이나 버스와 같이 중량이나 면적에서 제약조건이 적은 타입이 유리함

 

2. 병렬형 하이브리드 자동차

- 엔진과 모터가 각각 독립적으로 구동하는 방식

- 주 동력원은 엔진을 이용한 기계적 추진력이고, 가속할 때나 출력이 부족할 때 주동력원을 모터가 보조로 사용됨

- 시스템이 단순하며, 무게와 비용 면에서도 제약조건이 많지 않음

 

 

3. 혼합형 하이브리드 자동차

- 직렬형과 병렬형을 혼합한 방식

- 엔진과 모터가 동시에 작동되거나, 모터 단독 또는 엔진 단독으로 그리고 엔진과 회생제동을 통해 발전기를 돌려 구동축을 움직이는 방식

- 복잡한 구조와 전장기술 때문에 비교적 비용이 높아지는 단점이 있음

- 중형급 이상의 차종에 적합한 방식

 

 

회생제동장치 (regenerative braking system)은 영어에서도 적혀 있지만 브레이크(제동) 에니지를 다른 종류로 전환할 수 있다는 것이다. 

 

관련하여 참고할 수 있는 사이트를 함께 기록합니다.

blog.hyundai-mnsoft.com/1587

 

친환경차의 회생제동 시스템! 더 경제적인 운전을 하다

친환경 자동차에 관심이 많으시다면 회생제동에 대해서도 들어보셨을 겁니다. 회생제동을 한 마디로 설명하자면 제동을 동력으로 바꾸는 기술입니다. 회생제동은 최근 하이브리드차나 전기차

blog.hyundai-mnsoft.com

이상입니다.

감사합니다.

'자동차관련(Automotive)' 카테고리의 다른 글

Automotive Terms  (0) 2021.02.02
Baseline, Release  (0) 2021.01.28
ANCAP (Australasia) Link  (0) 2021.01.22
ASEAN NCAP Links  (0) 2021.01.22
Cyber Security Links  (0) 2021.01.22